7 stycznia 2013
24 września 2012
HOT NEWS !!! LOTNISKO OLEŚNICA DLA POTRZEB CYWILNYCH
Założenia
wstępne projektu lotniska –„ OLEŚNICA”.
************************************************************.
Lotnisko
znajduje się 2 km na
północny wschód od m. Oleśnica, w terenie nizinno-pagórkowatym.
W odległości 20 km na północ rozciągają się wzgórza
trzebnicko-ostrzeszowskie, a z południowo-zachodniej strony, w
odległości 55 km rozciągają się wzgórza sudeckie.
Średnie
przewyższenie lotniska wynosi 159 m n.p.m.
Nazwa
lotniska : EPOA
( wg kodów międzynarodowych);
Współrzędne:
N
51°12'53.0" E
17°26'18.0"
.Wymiary pasa:
2280
x 30 m;
Kierunek
lądowania (GEO): 070
// 250; (dokładnie:
67º i 247º )
W
oparciu o Rządowy Program Rozwoju Sieci Lotnisk i Lotniczych
Urządzeń Naziemnych w latach 2007 - 2025, oraz zapisy ustawy z dnia
10 lipca 2008 roku(Dz. U. z 2008 roku, Nr 144, poz. 901), a także
ustawy z dnia 30 maja 1996 rok (Dz. U. 2004 r. Nr 163, poz. 1711 ze
zm.), Starosta Powiatu Oleśnickiego dnia 28 maja 2009 roku złożył
do Ministra Infrastruktury wniosek o przejęcie terenów
nieużytkowanego od lat wojskowego lotniska „OLEŚNICA” dla
założenia na bazie tych terenów, Powiatowego Lotniska Cywilnego
Użytku Publicznego, ponowiony
27 stycznia 2012 roku z
uaktualnieniem wg nowego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 02
stycznia 2012 roku (Dz. U. z 13 stycznia 2012r.)
Istotą pierwotnego wniosku
było sprawne przejęcie terenów lotniska jeszcze
w stanie technicznym pozwalającym na szybkie wykonanie napraw i
remontu infrastruktury lotniskowej,
w tym szczególnie drogi startowej, dróg kołowania, płaszczyzn
postojowych i założenie monitoringu oraz panelowego ogrodzenia. Te
inwestycje, oraz spełnienie wymagań określonych w Prawie
Lotniczym i przepisach Urzędu Lotnictwa Cywilnego, umożliwiały
rozpoczęcie działalności lotniczej na jedynym w rejonie Wrocławia
lotnisku z prawdziwego zdarzenia posiadającym asfaltobetonową drogę
startową, oraz realne możliwości współpracy w zakresie usług
lotniczych z Portem Lotniczym jeszcze przed mistrzostwami EURO-2012.
Wstępne rozmowy i wyrażane intencje stron, pozwalały na planowanie
inwestycji lotniskowych niezbędnych dla stworzenia warunków obsługi
i okresowego bazowania statków powietrznych grupy GA w ramach
organizacji mistrzostw, a wielkość możliwych do pozyskania środków
sięgał kilkudziesięciu milionów złotych. Destrukcyjne od
początku działania resortu obrony narodowej lekceważące ideę
rządowego programu i ustawy z dnia 10 lipca 2008 roku oraz prawa
samorządu terytorialnego, zmierzały usilnie do szybkiej likwidacji
terenu lotniska, bez względu na spowodowanie wielomilionowej szkody
w istniejącym mieniu Skarbu Państwa. Pazerność cwaniaków wobec
naszego lotniska wynikała z jego idealnego wręcz położenia
komunikacyjnego, oraz atrakcyjności samego terenu. Procedowanie
wniosku Starosty, to casus samowoli prawnej, który powinien stać
się negatywnym wzorcem podejmowania ostatecznej decyzji
administracyjnej. Ponad trzyletni okres naszych starań, a raczej
bezpardonowej walki, to także trzy kolejne lata degradacji i
dewastacji infrastruktury lotniska. Jeżeli do takich ponad
dziesięciu lat polityki „psa ogrodnika”, dołączymy jeszcze
decyzję Agencji Mienia Wojskowego podjętej złośliwie bezpośrednio
po zmianie rozporządzenia Rady Ministrów o przywróceniu lotniczego
charakteru „nieruchomości lotniska OLEŚNICA” o rezygnacji od
początku lutego tego roku z obowiązku ochrony fizycznej obiektu, to
obraz degradacji i dewastacji tego pięknego lotniska jest naprawdę
przerażający. Stan rzeczywisty infrastruktury lotniskowej, to
przykład nieodpowiedzialności za mienie Skarbu Państwa
pozostawiane w dyspozycji resortu bez uwzględniania ewentualnych
zamiarów gospodarzy terenu, jakimi od 1993 roku w rygorach ustaw
ustrojowych miały być jednostki samorządu terytorialnego.
Pozostawianie opuszczonych przez wojsko nieruchomości w gestii
Ministra Obrony, bez obowiązku uzgodnień ich losów z gospodarzem
terenu, to niezrozumienie idei samorządności. Warto pamiętać, że
nawet na poziomie władzy centralnej, wyjście poza zakres
kompetencji w demokratycznym państwie prawnym, oznacza nieważność
czynności prawnych związanych z ich wykonywaniem wobec własności
publicznej. Może więc dla uniknięcia takich przypadków jak
zakwalifikowanie jedynie lotniska OLEŚNICA do załącznika Nr 2
rozporządzenia RM z dnia 24 grudnia 2008 roku, sprzecznego z istotą
ustawy której było składową, warto przeprowadzić analizę
tworzenia pierwotnego rozporządzenia, które pośrednio stało się
przyczyną tak ogromnej degradacji lotniska OLEŚNICA. Dnia 11
września br. Wojewoda Dolnośląski Pan Aleksander Marek Skorupa,
działając w imieniu Skarbu Państwa, podpisał akt notarialny
przekazania oleśnickiego powojskowego lotniska, jako darowizny
Skarbu Państwa dla Powiatu Oleśnickiego na założenie Powiatowego
Lotniska Cywilnego Użytku Publicznego. Jak przez pryzmat tak
zniszczonego lotniska postrzegać obowiązek wynikający z art.11
ustawy z dnia 25 maja 2001 roku o przebudowie i modernizacji
technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych odprowadzania 30%
dochodów uzyskanych z gospodarowania darowizną? Przecież ogromne
straty wynikłe z ponad trzyletniej destrukcji resortu obrony w
procedowaniu wniosku Starosty Oleśnickiego, oraz koszty niezbędne
dla przywrócenia stanu eksploatacyjnego lotniska wynikłe z jego
degradacji i dewastacji powstałe z winy zarządzającego, będą
przez długie lata wymagały inwestowania wszystkich pozyskiwanych
środków. Sądzimy, że w tym przypadku koniecznym będzie
wystąpienie do NSA o zawieszenie obowiązku ustawowego.
Z chwilą podpisania aktu
notarialnego, włączony został zegar bezwzględnie obligujący nas
do terminowego rozliczania się z realizacji przyjętego projektu.
Mamy także świadomość, iż czynnikiem wpływającym dynamicznie
na usługi lotnicze jest postępujący proces globalizacji, który
determinuje dynamikę rozwoju gospodarczego i naukowego oraz
rozwijanie procesów innowacyjnych. Współczesne ośrodki nauki,
rozwoju innowacyjności i najwyższej atrakcyjności inwestycyjnej,
uzależniane są w coraz większym stopniu od komunikacji i innych
usług lotniczych. Przeprowadzane analizy możliwości rozwojowych,
pozwalają przyjąć tezę znaczącej konkurencyjności oleśnickiego
lotniska. Położenie lotniska w zmodernizowanym układzie sieci
drogowo-kolejowej, na pograniczu czterech dynamicznie rozwijających
się województw, w niewielkiej odległości od wrocławskiej
aglomeracji, to realne i bardzo korzystne warunki multimodalnego
transportu lotniczego. Oddziaływanie szerokiego spektrum usług
lotniczych i wokół lotniskowej infrastruktury na atrakcyjność
przestrzeni, opiera się na roli transportu lotniczego jako czynnika
lokalizacji produkcji. Dotyczy on głównie gałęzi przemysłu o
wysokim stopniu innowacyjności, kapitałochłonnych, wymagających
dużego „wsadu” inteligencji i nowych technologii. Rozwój
multimodalnego transportu lotniczego może następować również
poprzez udogodnienia dla przewozu osób związanych z przewożonym
towarem, co jest bardzo ważne dla mobilności i operatywności
przedsiębiorstw funkcjonujących w danej przestrzeni.
Wzajemne położenie
wrocławskiego i oleśnickiego lotniska stwarza idealne warunki dla
tzw. kompatybilnego węzła lotniskowego, co przy wręcz modelowym
układzie komunikacji drogowej, zapewnia możliwość rozwijania
uzgadnianych usług lotniczych. Wielokierunkowy układ komunikacyjny
oleśnickiego lotniska umożliwia sprawny dojazd do dużych
aglomeracji i istniejących stref aktywności gospodarczej, co
pozwala na efektywne rozwijanie współpracy z ościennymi powiatami
i regionami, żywo zainteresowanymi rewitalizacją lotniska.
Projekt
„Lotnisko - OLEŚNICA” nie zawiera typowej oferty przewozów
pasażerskich. Wymagania i koszty przewozów pasażerskich, przy tak
niewielkim oddaleniu obu lotnisk i nowoczesnym połączeniu trasą
szybkiego ruchu S-8 oraz Autostradową Obwodnicą Wrocławia, nie
pozostawiają złudzeń co do rentowności tej usługi. Ponadto naszą
dewizą jest optymalna i atrakcyjna dla obu lotnisk współpraca.
Konkurować jest zawsze z kim, natomiast mieć dobrego i
doświadczonego przyjaciela, to mieć szczęście.
Projekt
uwzględnia przedsięwzięcia własne i wynikające z przedłożonych
ofert współpracy:
- Centralną strefę północnej części lotniska, gdzie dzisiaj swoja bazę ma firma SKANSKA S.A., zamierzamy w praktycznym i bezkolizyjnym porozumieniu rozdysponować pomiędzy podmiotem zarządzającym lotniskiem, Politechniką Wrocławską i SKANSKĄ.
- W tej części planowane jest także stworzenie bazy dla lotniczych grup ratowniczych, zabezpieczających drogę szybkiego ruchu S-8 i patrolowanie kompleksów leśnych. Lotnisko OLEŚNICA stwarza niekolizyjne możliwości manewrowe, w porównaniu do warunków startu i lądowania na lotnisku wrocławskiego portu lotniczego .
- Jedną z pierwszych ofert złożyła Politechnika Wrocławska, która zamierza budowę autonomicznego Ośrodka Badawczo-Dydaktycznego Inżynierii Lotniczej. Lokalizację dla tej ważnej dla nas inwestycji przewidujemy w oparciu o część budynków byłego ośrodka szkolenia spadochronowego i 10 do 12 ha terenu przyległego od strony zachodniej w części północnej lotniska. Dynamicznie rozwijająca się czołowa uczelnia techniczna prowadzi zaawansowane badania z wykorzystaniem jednego z siedmiu na świecie tuneli wodnych, rozwija technologie związane z budową bezzałogowych obiektów latających, w tym entomopterów, modeluje aerodynamikę obiektów latających w oparciu o oprogramowanie specjalne w pracowni komputerowej wyposażonej w serwery o b. dużej mocy obliczeniowej. Ogromne doświadczenie oraz otwartość na nowe technologie ze strony wyspecjalizowanej kadry dydaktycznej, pozwala na stworzenie sieci laboratoriów badawczych także na terenie lotniska. Doświadczenie kadry dydaktyczno-naukowej Wydziału Inżynierii Lotniczej jest wynikiem uprzedniej jej pracy w Centrum Szkolenia Inżynieryjno Lotniczego w Oleśnicy. Lotnictwo to zawsze nieustanny pościg za najnowszymi technologiami, których przykładem są prace nad bezzałogowymi statkami powietrznymi o zastosowaniu nie tylko w nowoczesnej armii, ale także w monitorowaniu i zwalczaniu skutków klęsk żywiołowych, patrolowaniu miast i przepustowości dróg. Politechnika realizuje aktualnie trzy projekty, dla których niezbędne jest lotnisko umożliwiające przeprowadzanie bezpiecznych testów w locie.
W
strukturach Ośrodka planowana jest lokalizacja Akademickiego Klubu
Lotniczego, współpracującego z Wrocławskim Klubem Sportów
Balonowych i lotniczymi grupami modelarskimi. Ośrodek zamierza
organizować sympozja i konferencje naukowe, przedsięwzięcia
propagujące tradycje i dzień dzisiejszy lotnictwa, spotkania i
zloty lotnicze, oraz współpracę ze Stowarzyszeniem Przyjaciół
Lotniska-OLEŚNICA i opiekę dydaktyczną nad klasami profilowymi
oleśnickiego Zespołu Szkół Ponad Podstawowych.
- Teren przylegający od zachodu do Ośrodka Politechniki przeznaczamy na utworzenie Centrum Lotniczo-Technicznego, w skład którego wejdą podmioty oferujące produkcję lotniczą, obsługiwanie przylatujących samolotów i techniczno-lotnicze szkolenie praktyczne. Przewidywana jest tam lokalizację dla podmiotu realizującego unijny program „Innowacyjna Gospodarka” w zakresie projektu zaawansowanej technologii na opracowanie całkowicie nowego ultralekkiego samolotu odrzutowego klasy Very Light Jet, oraz dla podmiotu zajmującego się projektowaniem i budową samolotów oraz przyszłościowo także śmigłowców klasy Ultra Light z napędem tłokowo-śmigłowym. Trzecim podmiotem lokowanym w tej strefie jest podmiot zajmujący się obsługą i naprawami statków powietrznych aktualnej i starszej generacji, oraz podmiot specjalnego transportu lotniczego. Na bazie tych firm planujemy organizację obowiązującego szkolenia praktycznego, a docelowo także zatrudnienie przyszłych absolwentów klas profilowych oleśnickiego Zespołu Szkół Ponad Gimnazjalnych, których uruchomienie już od przyszłego roku planuje Starosta, oraz uczniów LZN Wrocław Psie Pole.
**
Południową część lotniska przewidziano w projekcie dla
podmiotów i właścicieli statków powietrznych lotnictwa ogólnego
(grupy GA), dla których ofertę współpracy
finansowo-inwestycyjnej zgłosił między innymi AerFinance PLC. W
tej części lotniska przewidujemy realizowanie inwestycji podmiotów
i osób użytkujących własne statki powietrzne, w tym terminal i
hangary General Aviation oraz garaże dla zaplecza
techniczno-obsługowego lotniska i parkingi. W tej strefie będą
także miały swoją bazę szkoły latania samolotowego i
motolotniowego, oraz oleśnicki klub lotniczy „Glajt”.
**
Na terenie zatopionego i zdewastowanego byłego wojskowego ośrodka
wodnego planowane jest stworzenie zaplecza socjalno-gastronomicznego
dla użytkowników lotniska, a ponadto wokół lotniskowa trasa
rekreacyjno-sportowa, tory survivalowe o różnych stopniach
trudności, muzeum lotnicze, baza dla modelarzy, oraz tor kartingowy
lub tor dla terenowego treningu samochodowego. Projekt wokół
lotniskowej trasy rekreacyjno-sportowej, przewiduje jej połączenie
z innymi terenami o podobnym charakterze, które mogą stać się
bardzo atrakcyjną trasą liczącą ponad 20 km.
*********************************************************************************.
11
września 2012 roku, podczas uroczystego przekazania lotniska dla
Powiatu Oleśnickiego, z inicjatywy Stowarzyszenia Przyjaciół
Lotniska-OLEŚNICA, w obecności Wojewody Dolnośląskiego władze
samorządowe Powiatu, Miasta i Gminy Oleśnica podpisały deklarację
aktywnej współpracy na rzecz realizacji projektu Powiatowego
Lotniska Cywilnego Użytku Publicznego.
Wojewoda
Dolnośląski, Pan Aleksander Marek Skorupa, w swoim oficjalnym
wystąpieniu i kolejnych, odniósł się bardzo pozytywnie do
przedstawionych założeń projektu lotniska jako inkubatora nauki,
innowacyjności i nowych technologii. Informując o wpisaniu
oleśnickiego lotniska do planu zamierzeń Wojewódzkiego Urzędu
Marszałkowskiego, widząc duże zainteresowanie ościennych powiatów
nie tylko województwa dolnośląskiego, obiecał realnie wesprzeć
tak atrakcyjną oleśnicką inicjatywę, którą określił jako
bardzo ważną dla rozwoju województwa, aglomeracji wrocławskiej i
regionu.
******************************************************************************************
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pełnomocnik Starosty
Oleśnickiego ds. projektu lotniska- OLEŚNICA: Zdzisław KIERKICZ /
………… /.
16 sierpnia 2012
19 lipca 2012
Mazury AirShow 2012 (4-5 sierpnia)
NEWSY |
Legendarny Sikorsky S-38 powraca! Catalina za rok. Niestety, z przyczyn organizacyjnych zapowiadana wcześniej wielka łódź latająca PBY Catalina nie pojawi się na mazurskich pokazach w tym roku. Wszystko wskazuje jednak na to, że w przyszłym roku podczas jubileuszowej 15. edycji mazurskiego święta lotniczego będzie ona honorowym gościem. Pozostaje nam zatem uzbroić się w cierpliwość i poczekać. Zwłaszcza, że innych atrakcji w tym roku będzie niemało. Warto przypomnieć, że zobaczymy po raz drugi, ale w najbliższym czasie na pewno ostatni, wspaniały historyczny wodnosamolot S-38 Sikorsky. Ta gwiazda hollywoodzkich produkcji (samolot "występował" m.in. w filmie "Aviator") zaprezentuje się tylko na Mazurach i wkrótce potem opuści Europę udając się w długą wycieczkę do południowej Afryki. |
Budowa repliki historycznej RWD-13 na ukończeniu! Grono miłośników polskiego lotnictwa historycznego podjęło się trudnego zadania budowy repliki przedwojennego samolotu RWD-13, którym rozwożono słynną czekoladę Wedla do wielu miast Europy. Na Mazurach ponownie zobaczymy samolot, który jest już niemal gotowy do wzniesienia się w powietrze. A w przyszłym roku z pewnością zaprezentuje się już w locie. Przeczytaj co o samolocie pisze jego budowniczy. |
Szczególna okazja dla partnerów Mazury Airshow 2012 !!! Mazury Airshow jest imprezą wymarzoną dla sponsorów – tłumy widzów, relacje w największych i najważniejszych mediach, oryginalne formy promocji i niskie koszty współpracy - to tylko część atutów. Osoby zainteresowane współpracą prosimy o kontakt. Dział promocji Mazury Airshow posiada pełną dokumentację dotychczasowych działań marketingowych, relacji w mediach oraz realizacji umów ze sponsorami i partnerami. Oferta jest skierowana do sponsorów finansujących część kosztów oraz partnerów zapewniających wsparcie w postaci produktów i usług. Kliknij po więcej informacji |
Mazury Airshow na sesji Rady Miasta Giżycka Podczas sesji Rady Miasta Giżycko (15 marca br.) przedstawiciele Aeroklubu Krainy Jezior dokonali prezentacji efektów zeszłorocznego Mazury Airshow oraz podziękowali Radnym za wsparcie materialne imprezy. Pani Burmistrz wysoko oceniła poziom pokazów i ich wkład w promowanie miasta oraz zapewniła o wsparciu tegorocznych pokazów. Więcej przeczytasz na stronie: http://www.lotniskoketrzyn.pl |
Anakonda na Mazurach! Nie chodzi oczywiście o wielkiego węża z amazońskich lasów ale o nowoczesny śmigłowiec Marynarki Wojennej PZL W-3RM Anakonda. Maszyna polskiej produkcji przystosowana specjalnie do wykonywania akcji w zakresie ratownictwa morskiego. Załoga śmigłowca to marynarze z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, którzy zaprezentują symulowaną akcję ratowniczą z powierzchni wody. Więcej informacji na temat Lotnictwa Marynarki Wojennej pod adresem: http://www.bl.mw.mil.pl |
Głosuj na Mazury Airshow - Lotnicze Orły 2011 Sympatykom „Mazury AirShow”, jedynych tego typu pokazów lotniczych w Europie oraz przyjaciołom Aeroklubu Krainy Jezior, z radością komunikujemy, że zostaliśmy nominowani do rywalizacji o tytuł Lotniczego Orła aż w 2 kategoriach: „Mazury AirShow” - w kategorii „Lotnicza Impreza Roku”, a Aeroklub Krainy Jezior - w kategorii „Promotor Roku”. Zestawienie imprezy organizowanej przez wolontariuszy i stowarzyszenie "non-profit" z największą komercyjną imprezą w Polsce (organizowaną przez Siły Powietrzne i wspieraną przez wielki biznes) daje dużą satysfakcję i zachęca do zmierzenia się z tak poważną (nieporównywalną) konkurencją. Dlatego zapraszamy wszystkich naszych sympatyków i przyjaciół do zmobilizowania się i wspierania "Mazury Airshow" swoimi głosami, które można oddawać wielokrotnie (co 24 godziny) pod adresem Impreza Roku oraz Promotor Roku. |
Mazury Airshow 2011 zakończone! Z pewnością tegoroczne Mazury Airshow można uznać za bardzo udane. Zaprezentowano różnorakie statki powietrzne, od ultralekkich po duże i ciężkie, te które startują z wody i te które wolą grunt twardy, szybkie i zwrotne oraz majestatycznie poruszające się w powietrzu. W ciągu dwóch dni pokazów powietrzne ewolucje oglądało blisko 100 tysięcy widzów zgromadzonych na plaży, w porcie oraz na jednostkach pływających po Niegocinie. Zapraszamy do oglądania GALERII ZDJĘĆ uzupełnianej o zdjęcia z tegorocznych pokazów. Dziękujemy za zdjęcia sky-watcher.pl, epgd.net.pl i pokazylotnicze.pl. Chociaż troszkę smutno, że to już koniec lotniczego święta, czas planować Mazury Airshow 2012! Do zobaczenia! |
Nieco krócej ale równie treściwie - II dzień Airshow Pomimo nieco straszących zapowiedzi, niemal do końca bloku pokazów niedzielna pogoda była jak na zamówienie. Świeciło piękne słońce lekko zasłonięte chmurkami, jedynie po południu wzmógł się silny wiatr, który uniemożliwił drugie tego dnia lądowania wodnosamolotów. Po raz pierwszy w tym roku widzom zaprezentowała się Dakota (ze Szwecji). Na niebie zagościły również inne samoloty historyczne: Jakowlew Jak-18 (Ryszard Jaworz-Dutka) oraz RDW-5 (Józef Wójtowicz). Piękny pokaz wykonała również grupa 3AT3 w składzie trzech AT-3 i jednego AT-4. Nie sposób wymienić wszystkich atrakcji: Dromader zrzucał wodę, wodnosamoloty lądowały i startowały na wodzie, a akrobaci szaleli - oczywiście w sposób kontrolowany. |
Niebo nad Mazurami w ciągłym ruchu - I dzień Airshow Dzisiejszy dzień pokazał, że Mazury Airshow to impreza z roku na rok o coraz większym rozmachu i bogatszym programie. Wielkie wrażenie na publiczności zrobiły zarówno wojskowe odrzutowce Biało-Czerwonych Iskier jak i akrobacje na Zlinach (Flying Bulls), na Extrach (Uwe Zimmerman, Artur Kielak, Łukasz Świderski) i na Skybolcie (Ireneusz Rozum). Oczywiście wielką sensacją były lądowania i starty z wody wodnosamolotów, przede wszystkim S-38 Sikorsky, ale również Cessny 172, śmigłowca Kompress CH-7 oraz hydromotolotni. Pogoda przez niemal cały dzień dopisała i wierzymy, że jutro będzie jeszcze lepiej. |
Piątek - dzień przylotów i treningów Piątek przed pokazami lotniczymi to tradycyjnie dzień przylotów uczestników pokazów oraz czas na ostatnie treningi przed występami. Na kętrzyńskie lotnisko zawitali goście ze Śląskiej Grupy Akrobacyjnej (Artur Kielak i Łukasz Świderski), akrobacyjny Skybolt (Ireneusz Rozum i Dawid Sobieszek), wodnosamolot Cessna 172 (Lech Bądzelewicz), historyczne Jak-18 i RWD-5. Późnym wieczorem na przyczepie aż z Wrocławia dotarł ultralekki śmigłowiec na pływakach Kompress CH-7 (Jarosław Szurlej) oraz wylądował długo oczekiwany czeski zespół akrobacyjny The Flying Bulls. Treningi wykonane dzisiaj nad kętrzyńskim lotniskiem dały przedsmak atrakcji jakie czekają nas jutro i pojutrze. |
Pierwsze przyloty na Mazury Airshow już za nami! Choć do Mazury Airshow pozostały jeszcze dwa dni, na kętrzyńskim lotnisku od rana panował duży ruch. Przylatywały małe samoloty na Zlot Przyjaciół Lotnictwa i Mazur, ale pojawiło się również kilku gości pokazów lotniczych. Najpierw wylądowała charakterystyczna żółto-niebieska Extra 200 (D-EEMT) Uwe Zimmermana z Niemiec. Kilka chwil później wilamowskiego pasa dotknęły koła największego samolotu jaki zaprezentuje się podczas Mazury Airshow - DC-3 Dakota (SE-CFP) ze Szwecji. Przed wieczorem pojawił się również Skybolt 300 (SP-YDS). W piątek powinna pojawić się reszta uczestników pokazów, w tym oczekiwany S-38 Sikorsky, który ze względu na złą pogodę nie mógł wystartować ze Szwajcarii. Zapraszamy do śledzenia wydarzeń na żywo na stronie www.mazuryairshow.pl/tv |
Słynny latający jacht po raz pierwszy w Polsce! Z wielką radością informujemy, że podczas Mazury Airshow 2011 widzom zaprezentuje się w niskich przelotach oraz podczas lądowania i startu z powierzchni jeziora Niegocin niezwykły historyczny samolot-amfibia – Sikorsky S-38. Maszyna jeszcze nigdy nie była w Polsce, więc jest to z pewnością wielka gratka dla wszystkich fanów lotnictwa. Sikorsky S-38, to słynny amerykański dwusilnikowy samolot-amfibia, nazywany był "Podniebnym Jachtem Odkrywców". Do naszych czasów przetrwały jedynie dwa egzemplarze, a ten, który zobaczymy na Mazury Airshow brał udział m.in. w filmie Aviator. Jego malowanie nawiązuje do jednego z najbardziej znanych S-38 „Osa’s Ark”, którym słynni podróżnicy – Martin i Osa Johnson – m.in. przelecieli jako pierwsi nad górami Kilimandżaro i Kenia, a także odbyli podróż wzdłuż Afryki dokumentując ją na kliszach filmowych. |
Mazury Airshow 2011 na żywo w Internecie Dla wszystkich fanów lotnictwa, którzy z różnych przyczyn nie będą mogli przybyć do Giżycka we współpracy z firmą Internet Na Mazurach przygotowujemy dwa specjalne internetowe kanały video, gdzie będzie można śledzić wszystkie pokazy na żywo. Transmitowany będzie obraz z Giżycka ze strefy pokazów oraz z lotniska w Wilamowie, gdzie będą stacjonować wszystkie samoloty biorące udział w Airshow. Mazury Airshow TV będzie dostępna pod adresem: www.mazuryairshow.pl/tv |
Moc akrobacji tylko na Mazury Airshow 2011! Podczas tegorocznego Mazury Airshow miłośnicy akrobacji nie będą z pewnością zawiedzeni. Swój udział potwierdził kolejny mistrz podniebnych ewolucji Ireneusz Jesionek, który zaprezentuje się na Extrze 300L z Aeroklubu Radomskiego. Obok niego możemy liczyć na występ: Roberta Kowalika (Skybolt), Artura Kielaka (Extra 330LC), Uwe Zimmermanna (Extra 200) oraz zespołów The Flying Bulls i Biało-Czerwone Iskry. Potwierdzony jest również pokaz włoskiego zespołu pokazowego WeFly! Team oraz polskiego zespołu 3AT3. |
Latająca Fregata w Giżycku! Możliwość zobaczenia takiego statku powietrznego trafia się w Polsce jeszcze dość rzadko. Motoszybowiec to, jak można się domyślać, szybowiec z zamontowanym silnikiem i śmigłem. Dzięki takiej konstrukcji uzyskuje się połączenie pozytywnych cech szybowca i samolotu - przede wszystkimi zwiększenie bezpieczeństwa oraz obniżenie kosztu zakupu i eksploatacji takiej maszyny. J6 Fregata - jednomiejscowy motoszybowiec produkowany przez łódzką firmę J&AS Aero Design jest z pewnością dobrym pomysłem na kontynuację przygody z lataniem zaraz po uzyskaniu licencji szybowcowej. |
Symulator lotu śmigłowcem, czyli i Ty możesz latać! Z wielką radością możemy poinformować, że w tym roku jedynie podczas Mazury Airshow będzie można poczuć się jak pilot prawdziwego śmigłowca. Dla publiczności dostępny będzie profesjonalny symulator lotu śmigłowcem, który wykorzystywany jest na codzień do szkolenia początkujących pilotów oraz do doskonalenia umiejętności tych, którzy już licencję posiadają. Zapraszamy! |
Wielki pilot akrobata, przyjaciel Mazur - Marek Szufa nie żyje Pod koniec pierwszego dnia V Płockiego Pikniku Lotniczego podczas wykonywania akrobacji indywidualnej samolot Marka Szufy uderzył w powierzchnię wody. Pomimo trwającej ponad dwie godziny akcji ratunkowej pilota nie udało się uratować. Bardzo współczujemy rodzinie Pana Marka! Tą drogą składamy szczere kondolencje dla rodziny i przyjaciół. Oddajemy również hołd pamięci wspaniałemu człowiekowi, pilotowi i przyjacielowi. Zawsze pozostanie w naszej pamięci! |
Coraz więcej potwierdzonych atrakcji na Mazury Airshow Mamy już potwierdzoną informację, że nad Giżyckiem w dn. 6-7 sierpnia zobaczymy Zespół Akrobacyjny Biało-Czerwone Iskry w pełnym składzie 7 samolotów TS-11 Iskra. Swój udział potwierdziła nam również Motoparalotniowa Grupa Pokazowa Aeroklubu Polskiego. Powiększa się również grono akrobatów - obok Roberta Kowalika (Extra) zobaczymy oczekiwanego w ubiegłym roku Uwe Zimmermanna z Niemiec na Extrze 200. Wszystkie informacje o tegorocznych gościach Mazury Airshow w zakładce >>ATRAKCJE<<. |
Kalendarz Lotnicze Mazury 2011 Jak co roku Aeroklub Krainy Jezior przygotował kalendarz z zaznaczonymi mazurskimi imprezami lotniczymi. A będzie ich co niemiara: |
Wspomnienia po Mazury Airshow 2010 Równie udanej imprezy lotniczej północna Polska nie pamięta. Nad głowami mazurskich turystów i mieszkańców odbyło się wspaniałem podniebne igrzysko, po którym pozostało wiele wspomnień i duże nadzieje na kolejną edycję. Tymczasem powspominajmy: |
.....................................................................................................................................................................
JAK ZAMIEŚCIĆ KOMENTARZ, ZAPYTANIE, ... KROK PO KROKU:
- W okienku na samym dole strony Prześlij komentarz :
- Dokonaj stosownego wpisu dotyczącego tekstu na stronie
- Komentarz jako : (kliknij strzałka w dół, otworzy się okienko) wybierz - Anonimowy
- Kliknij na Podgląd tekstu (możesz dokonać poprawek)
- Kliknij Zamieść komentarz
- Uwaga: proszę podpisać się z imienia nazwiska, bądź tzw. ksywą
Ps. Dziękuję za dokonanie wpisu
Subskrybuj:
Posty (Atom)