Założenia
wstępne projektu lotniska –„ OLEŚNICA”.
************************************************************.
Lotnisko
znajduje się 2 km na
północny wschód od m. Oleśnica, w terenie nizinno-pagórkowatym.
W odległości 20 km na północ rozciągają się wzgórza
trzebnicko-ostrzeszowskie, a z południowo-zachodniej strony, w
odległości 55 km rozciągają się wzgórza sudeckie.
Średnie
przewyższenie lotniska wynosi 159 m n.p.m.
Nazwa
lotniska : EPOA
( wg kodów międzynarodowych);
Współrzędne:
N
51°12'53.0" E
17°26'18.0"
.Wymiary pasa:
2280
x 30 m;
Kierunek
lądowania (GEO): 070
// 250; (dokładnie:
67º i 247º )
W
oparciu o Rządowy Program Rozwoju Sieci Lotnisk i Lotniczych
Urządzeń Naziemnych w latach 2007 - 2025, oraz zapisy ustawy z dnia
10 lipca 2008 roku(Dz. U. z 2008 roku, Nr 144, poz. 901), a także
ustawy z dnia 30 maja 1996 rok (Dz. U. 2004 r. Nr 163, poz. 1711 ze
zm.), Starosta Powiatu Oleśnickiego dnia 28 maja 2009 roku złożył
do Ministra Infrastruktury wniosek o przejęcie terenów
nieużytkowanego od lat wojskowego lotniska „OLEŚNICA” dla
założenia na bazie tych terenów, Powiatowego Lotniska Cywilnego
Użytku Publicznego, ponowiony
27 stycznia 2012 roku z
uaktualnieniem wg nowego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 02
stycznia 2012 roku (Dz. U. z 13 stycznia 2012r.)
Istotą pierwotnego wniosku
było sprawne przejęcie terenów lotniska jeszcze
w stanie technicznym pozwalającym na szybkie wykonanie napraw i
remontu infrastruktury lotniskowej,
w tym szczególnie drogi startowej, dróg kołowania, płaszczyzn
postojowych i założenie monitoringu oraz panelowego ogrodzenia. Te
inwestycje, oraz spełnienie wymagań określonych w Prawie
Lotniczym i przepisach Urzędu Lotnictwa Cywilnego, umożliwiały
rozpoczęcie działalności lotniczej na jedynym w rejonie Wrocławia
lotnisku z prawdziwego zdarzenia posiadającym asfaltobetonową drogę
startową, oraz realne możliwości współpracy w zakresie usług
lotniczych z Portem Lotniczym jeszcze przed mistrzostwami EURO-2012.
Wstępne rozmowy i wyrażane intencje stron, pozwalały na planowanie
inwestycji lotniskowych niezbędnych dla stworzenia warunków obsługi
i okresowego bazowania statków powietrznych grupy GA w ramach
organizacji mistrzostw, a wielkość możliwych do pozyskania środków
sięgał kilkudziesięciu milionów złotych. Destrukcyjne od
początku działania resortu obrony narodowej lekceważące ideę
rządowego programu i ustawy z dnia 10 lipca 2008 roku oraz prawa
samorządu terytorialnego, zmierzały usilnie do szybkiej likwidacji
terenu lotniska, bez względu na spowodowanie wielomilionowej szkody
w istniejącym mieniu Skarbu Państwa. Pazerność cwaniaków wobec
naszego lotniska wynikała z jego idealnego wręcz położenia
komunikacyjnego, oraz atrakcyjności samego terenu. Procedowanie
wniosku Starosty, to casus samowoli prawnej, który powinien stać
się negatywnym wzorcem podejmowania ostatecznej decyzji
administracyjnej. Ponad trzyletni okres naszych starań, a raczej
bezpardonowej walki, to także trzy kolejne lata degradacji i
dewastacji infrastruktury lotniska. Jeżeli do takich ponad
dziesięciu lat polityki „psa ogrodnika”, dołączymy jeszcze
decyzję Agencji Mienia Wojskowego podjętej złośliwie bezpośrednio
po zmianie rozporządzenia Rady Ministrów o przywróceniu lotniczego
charakteru „nieruchomości lotniska OLEŚNICA” o rezygnacji od
początku lutego tego roku z obowiązku ochrony fizycznej obiektu, to
obraz degradacji i dewastacji tego pięknego lotniska jest naprawdę
przerażający. Stan rzeczywisty infrastruktury lotniskowej, to
przykład nieodpowiedzialności za mienie Skarbu Państwa
pozostawiane w dyspozycji resortu bez uwzględniania ewentualnych
zamiarów gospodarzy terenu, jakimi od 1993 roku w rygorach ustaw
ustrojowych miały być jednostki samorządu terytorialnego.
Pozostawianie opuszczonych przez wojsko nieruchomości w gestii
Ministra Obrony, bez obowiązku uzgodnień ich losów z gospodarzem
terenu, to niezrozumienie idei samorządności. Warto pamiętać, że
nawet na poziomie władzy centralnej, wyjście poza zakres
kompetencji w demokratycznym państwie prawnym, oznacza nieważność
czynności prawnych związanych z ich wykonywaniem wobec własności
publicznej. Może więc dla uniknięcia takich przypadków jak
zakwalifikowanie jedynie lotniska OLEŚNICA do załącznika Nr 2
rozporządzenia RM z dnia 24 grudnia 2008 roku, sprzecznego z istotą
ustawy której było składową, warto przeprowadzić analizę
tworzenia pierwotnego rozporządzenia, które pośrednio stało się
przyczyną tak ogromnej degradacji lotniska OLEŚNICA. Dnia 11
września br. Wojewoda Dolnośląski Pan Aleksander Marek Skorupa,
działając w imieniu Skarbu Państwa, podpisał akt notarialny
przekazania oleśnickiego powojskowego lotniska, jako darowizny
Skarbu Państwa dla Powiatu Oleśnickiego na założenie Powiatowego
Lotniska Cywilnego Użytku Publicznego. Jak przez pryzmat tak
zniszczonego lotniska postrzegać obowiązek wynikający z art.11
ustawy z dnia 25 maja 2001 roku o przebudowie i modernizacji
technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych odprowadzania 30%
dochodów uzyskanych z gospodarowania darowizną? Przecież ogromne
straty wynikłe z ponad trzyletniej destrukcji resortu obrony w
procedowaniu wniosku Starosty Oleśnickiego, oraz koszty niezbędne
dla przywrócenia stanu eksploatacyjnego lotniska wynikłe z jego
degradacji i dewastacji powstałe z winy zarządzającego, będą
przez długie lata wymagały inwestowania wszystkich pozyskiwanych
środków. Sądzimy, że w tym przypadku koniecznym będzie
wystąpienie do NSA o zawieszenie obowiązku ustawowego.
Z chwilą podpisania aktu
notarialnego, włączony został zegar bezwzględnie obligujący nas
do terminowego rozliczania się z realizacji przyjętego projektu.
Mamy także świadomość, iż czynnikiem wpływającym dynamicznie
na usługi lotnicze jest postępujący proces globalizacji, który
determinuje dynamikę rozwoju gospodarczego i naukowego oraz
rozwijanie procesów innowacyjnych. Współczesne ośrodki nauki,
rozwoju innowacyjności i najwyższej atrakcyjności inwestycyjnej,
uzależniane są w coraz większym stopniu od komunikacji i innych
usług lotniczych. Przeprowadzane analizy możliwości rozwojowych,
pozwalają przyjąć tezę znaczącej konkurencyjności oleśnickiego
lotniska. Położenie lotniska w zmodernizowanym układzie sieci
drogowo-kolejowej, na pograniczu czterech dynamicznie rozwijających
się województw, w niewielkiej odległości od wrocławskiej
aglomeracji, to realne i bardzo korzystne warunki multimodalnego
transportu lotniczego. Oddziaływanie szerokiego spektrum usług
lotniczych i wokół lotniskowej infrastruktury na atrakcyjność
przestrzeni, opiera się na roli transportu lotniczego jako czynnika
lokalizacji produkcji. Dotyczy on głównie gałęzi przemysłu o
wysokim stopniu innowacyjności, kapitałochłonnych, wymagających
dużego „wsadu” inteligencji i nowych technologii. Rozwój
multimodalnego transportu lotniczego może następować również
poprzez udogodnienia dla przewozu osób związanych z przewożonym
towarem, co jest bardzo ważne dla mobilności i operatywności
przedsiębiorstw funkcjonujących w danej przestrzeni.
Wzajemne położenie
wrocławskiego i oleśnickiego lotniska stwarza idealne warunki dla
tzw. kompatybilnego węzła lotniskowego, co przy wręcz modelowym
układzie komunikacji drogowej, zapewnia możliwość rozwijania
uzgadnianych usług lotniczych. Wielokierunkowy układ komunikacyjny
oleśnickiego lotniska umożliwia sprawny dojazd do dużych
aglomeracji i istniejących stref aktywności gospodarczej, co
pozwala na efektywne rozwijanie współpracy z ościennymi powiatami
i regionami, żywo zainteresowanymi rewitalizacją lotniska.
Projekt
„Lotnisko - OLEŚNICA” nie zawiera typowej oferty przewozów
pasażerskich. Wymagania i koszty przewozów pasażerskich, przy tak
niewielkim oddaleniu obu lotnisk i nowoczesnym połączeniu trasą
szybkiego ruchu S-8 oraz Autostradową Obwodnicą Wrocławia, nie
pozostawiają złudzeń co do rentowności tej usługi. Ponadto naszą
dewizą jest optymalna i atrakcyjna dla obu lotnisk współpraca.
Konkurować jest zawsze z kim, natomiast mieć dobrego i
doświadczonego przyjaciela, to mieć szczęście.
Projekt
uwzględnia przedsięwzięcia własne i wynikające z przedłożonych
ofert współpracy:
- Centralną strefę północnej części lotniska, gdzie dzisiaj swoja bazę ma firma SKANSKA S.A., zamierzamy w praktycznym i bezkolizyjnym porozumieniu rozdysponować pomiędzy podmiotem zarządzającym lotniskiem, Politechniką Wrocławską i SKANSKĄ.
- W tej części planowane jest także stworzenie bazy dla lotniczych grup ratowniczych, zabezpieczających drogę szybkiego ruchu S-8 i patrolowanie kompleksów leśnych. Lotnisko OLEŚNICA stwarza niekolizyjne możliwości manewrowe, w porównaniu do warunków startu i lądowania na lotnisku wrocławskiego portu lotniczego .
- Jedną z pierwszych ofert złożyła Politechnika Wrocławska, która zamierza budowę autonomicznego Ośrodka Badawczo-Dydaktycznego Inżynierii Lotniczej. Lokalizację dla tej ważnej dla nas inwestycji przewidujemy w oparciu o część budynków byłego ośrodka szkolenia spadochronowego i 10 do 12 ha terenu przyległego od strony zachodniej w części północnej lotniska. Dynamicznie rozwijająca się czołowa uczelnia techniczna prowadzi zaawansowane badania z wykorzystaniem jednego z siedmiu na świecie tuneli wodnych, rozwija technologie związane z budową bezzałogowych obiektów latających, w tym entomopterów, modeluje aerodynamikę obiektów latających w oparciu o oprogramowanie specjalne w pracowni komputerowej wyposażonej w serwery o b. dużej mocy obliczeniowej. Ogromne doświadczenie oraz otwartość na nowe technologie ze strony wyspecjalizowanej kadry dydaktycznej, pozwala na stworzenie sieci laboratoriów badawczych także na terenie lotniska. Doświadczenie kadry dydaktyczno-naukowej Wydziału Inżynierii Lotniczej jest wynikiem uprzedniej jej pracy w Centrum Szkolenia Inżynieryjno Lotniczego w Oleśnicy. Lotnictwo to zawsze nieustanny pościg za najnowszymi technologiami, których przykładem są prace nad bezzałogowymi statkami powietrznymi o zastosowaniu nie tylko w nowoczesnej armii, ale także w monitorowaniu i zwalczaniu skutków klęsk żywiołowych, patrolowaniu miast i przepustowości dróg. Politechnika realizuje aktualnie trzy projekty, dla których niezbędne jest lotnisko umożliwiające przeprowadzanie bezpiecznych testów w locie.
W
strukturach Ośrodka planowana jest lokalizacja Akademickiego Klubu
Lotniczego, współpracującego z Wrocławskim Klubem Sportów
Balonowych i lotniczymi grupami modelarskimi. Ośrodek zamierza
organizować sympozja i konferencje naukowe, przedsięwzięcia
propagujące tradycje i dzień dzisiejszy lotnictwa, spotkania i
zloty lotnicze, oraz współpracę ze Stowarzyszeniem Przyjaciół
Lotniska-OLEŚNICA i opiekę dydaktyczną nad klasami profilowymi
oleśnickiego Zespołu Szkół Ponad Podstawowych.
- Teren przylegający od zachodu do Ośrodka Politechniki przeznaczamy na utworzenie Centrum Lotniczo-Technicznego, w skład którego wejdą podmioty oferujące produkcję lotniczą, obsługiwanie przylatujących samolotów i techniczno-lotnicze szkolenie praktyczne. Przewidywana jest tam lokalizację dla podmiotu realizującego unijny program „Innowacyjna Gospodarka” w zakresie projektu zaawansowanej technologii na opracowanie całkowicie nowego ultralekkiego samolotu odrzutowego klasy Very Light Jet, oraz dla podmiotu zajmującego się projektowaniem i budową samolotów oraz przyszłościowo także śmigłowców klasy Ultra Light z napędem tłokowo-śmigłowym. Trzecim podmiotem lokowanym w tej strefie jest podmiot zajmujący się obsługą i naprawami statków powietrznych aktualnej i starszej generacji, oraz podmiot specjalnego transportu lotniczego. Na bazie tych firm planujemy organizację obowiązującego szkolenia praktycznego, a docelowo także zatrudnienie przyszłych absolwentów klas profilowych oleśnickiego Zespołu Szkół Ponad Gimnazjalnych, których uruchomienie już od przyszłego roku planuje Starosta, oraz uczniów LZN Wrocław Psie Pole.
**
Południową część lotniska przewidziano w projekcie dla
podmiotów i właścicieli statków powietrznych lotnictwa ogólnego
(grupy GA), dla których ofertę współpracy
finansowo-inwestycyjnej zgłosił między innymi AerFinance PLC. W
tej części lotniska przewidujemy realizowanie inwestycji podmiotów
i osób użytkujących własne statki powietrzne, w tym terminal i
hangary General Aviation oraz garaże dla zaplecza
techniczno-obsługowego lotniska i parkingi. W tej strefie będą
także miały swoją bazę szkoły latania samolotowego i
motolotniowego, oraz oleśnicki klub lotniczy „Glajt”.
**
Na terenie zatopionego i zdewastowanego byłego wojskowego ośrodka
wodnego planowane jest stworzenie zaplecza socjalno-gastronomicznego
dla użytkowników lotniska, a ponadto wokół lotniskowa trasa
rekreacyjno-sportowa, tory survivalowe o różnych stopniach
trudności, muzeum lotnicze, baza dla modelarzy, oraz tor kartingowy
lub tor dla terenowego treningu samochodowego. Projekt wokół
lotniskowej trasy rekreacyjno-sportowej, przewiduje jej połączenie
z innymi terenami o podobnym charakterze, które mogą stać się
bardzo atrakcyjną trasą liczącą ponad 20 km.
*********************************************************************************.
11
września 2012 roku, podczas uroczystego przekazania lotniska dla
Powiatu Oleśnickiego, z inicjatywy Stowarzyszenia Przyjaciół
Lotniska-OLEŚNICA, w obecności Wojewody Dolnośląskiego władze
samorządowe Powiatu, Miasta i Gminy Oleśnica podpisały deklarację
aktywnej współpracy na rzecz realizacji projektu Powiatowego
Lotniska Cywilnego Użytku Publicznego.
Wojewoda
Dolnośląski, Pan Aleksander Marek Skorupa, w swoim oficjalnym
wystąpieniu i kolejnych, odniósł się bardzo pozytywnie do
przedstawionych założeń projektu lotniska jako inkubatora nauki,
innowacyjności i nowych technologii. Informując o wpisaniu
oleśnickiego lotniska do planu zamierzeń Wojewódzkiego Urzędu
Marszałkowskiego, widząc duże zainteresowanie ościennych powiatów
nie tylko województwa dolnośląskiego, obiecał realnie wesprzeć
tak atrakcyjną oleśnicką inicjatywę, którą określił jako
bardzo ważną dla rozwoju województwa, aglomeracji wrocławskiej i
regionu.
******************************************************************************************
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pełnomocnik Starosty
Oleśnickiego ds. projektu lotniska- OLEŚNICA: Zdzisław KIERKICZ /
………… /.
Wielka sprawa wydrzeć to piękne lotnisko wojsku, podziękowania Panu Zdzisławowi Kierkiczowi. Trzymam kciuki za jego dalsze poczynania. Z.P
OdpowiedzUsuńSuper !
OdpowiedzUsuńJakby ktoś jeszcze przekonał tych baranów z Legnicy aby nie niszczyli tak pięknego lotniska ....