Konstruktorzy z biura im. Antonowa zaprezentowali najnowszą wersję słynnego Antka. Nosi ona oznaczenie An-2-100 i jest napędzana silnikiem turbinowym.

An-2-100 podczas pierwszego lotu / Zdjęcie: Biuro im. Antonowa
Pierwszy An-2-100 nosi imię
Genrich Ogirskij, na cześć
zmarłego w ub. r. G. G. Ogirskiego, zastępcy głównego konstruktora biura
im. Antonowa, który wniósł znaczący wkład w rozwój programów An-2 i
An-3.
Oblot najnowszej wersji słynnego
Antka miał miejsce 10
lipca, w zakładach w Kijowie. Załogę stanowili lotnicy-oblatywacze
Siergiej Tarasiuk i Walerij Jepafincew. Pierwszy lot, w trakcie którego
sprawdzono podstawowe własności statku powietrznego, trwał nieco ponad 1
h.
Podobnie jak protoplasta, An-2-100 przeznaczony jest do przewozu osób
i towarów, operując z lotnisk o nawierzchni nieutwardzonej. Główną
cechą odróżniającą go od starszych wersji jest zespół napędowy, złożony z
silnika turbinowego Motor Sicz MS-14 o mocy startowej 1103 kW (1500
KM), poruszającego trójłopatowe śmigło AW-17.
Maksymalna masa startowa An-2-100 wynosi 5690 kg, a udźwig – 1500 kg
lub 12 osób. Z takim ładunkiem samolot ma być zdolny do pokonania
dystansu 525 km, z prędkością 220 km/h. Prędkość maksymalna to 250 km/h,
a pułap przelotowy – 3000 m.
Producent nie zamierza wytwarzać nowych statków powietrznych, lecz
przebudowywać eksploatowane obecnie An-2 do wersji -100. Aktualnie tylko
na terenie Ukrainy znajduje się 135
Antków, w tym zaledwie 54 zdatne do lotu.
W Rosji z floty 1580 An-2 zdatne do lotu są 322 (
Wypadek An-2 w rejonie Jugra,
2012-11-25). Oprócz nich samoloty tego typu operują w Kazachstanie
(290), Uzbekistanie (143), Turkmenistanie (89), na Białorusi (82), w
Azerbejdżanie (63), Kirgizji (30,
Katastrofa An-2 w Kirgizji, 2013-05-25), Mołdawii (13) i Armenii (4).