16 września 2011

BOHATER NARODOWY GEN .PIL. STANISŁAW SKALSKI PROJEKT OKOLICZNOŚCIOWEGO MEDALU




BOHATER NARODOWY GEN. PIL. STANISŁAW SKALSKI


SKALSKI STANISŁAW ur. 27 października 1915 r. w Kodymie na Wołyniu. W Polichnie, w pobliżu Chęcin, uczył się sztuki latania na szybowcach. W 1933 r. rozpoczął studia w Szkole Nauk Politycznych w Warszawie. W 1935 r. odbył kurs lotniczy przysposobienia wojskowego. Po ukończeniu „Szkoły Orląt” w Dęblinie jako pilot silnikowy został przydzielony do 142. eskadry 4. Pułku w Toruniu. Podczas kampanii wrześniowej 1939 r. walczył w 4 Dywizjonie Myśliwskim, niszcząc sześć samolotów niemieckich oraz uszkodził kilka maszyn wroga, czym w pełni zasłużył sobie na tytuł „asa lotnictwa”. Latał w ramach lotnictwa Armii „Pomorze”. Po odcięciu przez Sowietów polskich lotnisk zapasowych wraz z samolotem został skierowany do Rumunii i tam internowany w obozie. Na wezwanie gen. WŁADYSŁAWA SIKORSKIEGO przez Rumunię i Liban zbiegł do Francji, gdzie nadal walczył. Po kampanii francuskiej Anglicy wcielili go do Królewskich Sił Powietrznych (RAF). Jako lotnik 501. Dywizjonu Myśliwskiego uczestniczył w bitwie o Anglię. W tym czasie strącił cztery samoloty oraz był dwukrotnie zestrzelony. Następnie objął dowództwo polskiego 317. Dywizjonu Myśliwskiego. Kierował też eskadrami w dywizjonie 306 i 316. W tym czasie strącił cztery samoloty oraz był dwukrotnie zestrzelony.
W 1943 r. w płn. Afryce dowodził Polskim Zespołem Myśliwskim tzw. Cyrkiem Skalskiego). Podczas inwazji na Włochy i Sycylię, na Malcie dowodził dywizjonem 601. Był również dowódcą brytyjskiego 601. Dywizjonu Myśliwskiego „Country of London” oraz szefem pilotażu w Szkole Myśliwskiej. W czasie wojny wykonał 321 lotów bojowych, zestrzelił 22 samoloty wroga, dwa i pół prawdopodobnie oraz 4 i 1/3 uszkodził.
Po kapitulacji Niemiec pełnił funkcję oficera operacyjnego w Brytyjskich Okupacyjnych Siłach Powietrznych (BAFO) na terytorium niemieckim (do 1946).
Po zakończeniu wojny płk Stanisław Skalski powrócił do kraju, gdzie w krótkim czasie został aresztowany (1948) i oskarżony przez władze PRL o zdradę i szpiegostwo. Torturowany przez śledczego UBP, nie załamał się pod presją, nie przyznając się do zarzucanych mu czynów. W sfingowanym procesie skazany na karę śmierci. Wyroku nie wykonano, ale bohaterski pilot spędził w celi osiem lat, tracąc zdrowie. W 1956 r. zrehabilitowany i mianowany do stopnia generała. Niestety, tracił wzrok, ale po operacji w Wielkiej Brytanii, którą wykonano dzięki pomocy kolegów czasu wojny, stan jego zdrowia polepszył się, ale coraz trudniej było mu się poruszać. Zamieszkując w Warszawie, stawał się coraz bardziej samotny.
Gen. STANISŁAW SKALSKI
był człowiekiem wyjątkowym, bohaterem wielkiej miary, legendą za życia, przykładem patrioty, obrońcy Ojczyzny, niestrudzonego żołnierza na obcej ziemi.
Od 1990 r. Stanisław Skalski był prezesem Stowarzyszenia Orła Białego. Opublikował wspomnienia Czarne krzyże nad Polską (1957). Został odznaczony m.in.: Złotym Krzyżem Virtuti Militari; trzykrotnie przez Brytyjczyków za „bohaterstwo lub czyn najwyższej wagi podczas walk powietrznych” – najważniejszym odznaczeniem brytyjskich sił powietrznych – Krzyżem Lotniczym, 6-krotnie Krzyżem Walecznych, amerykańskim Distinguished Flying Gross; Distinguished Service Order.
Generał był gościem Wrocławskiego Klubu Seniorów Lotnictwa podczas nadania Szkole Podstawowej nr 118 imienia płk. pil. Bolesława Orlińskiego. As polskich pilotów spotkał się też z członkami Klubu Lotników „Loteczka”.
Gen. STANISŁAW SKALSKI zmarł 12 listopada 2004 r. w Warszawie i został pochowany na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.


WEDŁUG PROJEKTU PANA PAWŁA KAMIŃSKIEGO
 
AWERS
 

REWERS


 Jako młody pilot Jaś Mikołajczyk w październiku 1969 r. na uroczystość
Walnego Zebrania Aeroklubu Wrocławskiego, przyjechał ówczesny
Sekretarz Generalny Aeroklubu Polskiego nasz
Bohater Narodowy Generał pilot Stanisław Skalski. ..
zostałem odznaczony przez niego osobiście 
Srebrną Odznakę Szybowcową nr 3572 
wraz z dyplomem podpisanym przez niego.
 Projekt medalu okolicznościowego powstał z inicjatywy    Wrocławskiego Klubu Seniorów Lotnictwa
i został zatwierdzony przez Zarząd do jego wykonania w ilości 200 szt.
Prezes
płk. instr. pil. Antoni Chojcan   
......................................................................................................................................................................................................................... 
JAK ZAMIEŚCIĆ KOMENTARZ,  ZAPYTANIE, ... KROK PO KROKU:
  1. W okienku na samym dole strony Prześlij komentarz jako:
  2. Dokonaj stosownego wpisu dotyczącego tekstu na stronie
  3. Wybierz wyróżnik (strzałka w dół, otworzy się okienko) Anonimowy
  4. Kliknij na Podgląd tekstu (możesz dokonać poprawek)
  5. Kliknij Zamieść komentarz
  6. Uwaga: proszę podpisać się z imienia nazwiska, bądź tzw. ksywą
Ps. Dziękuję za dokonanie wpisu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz