15 marca 2011

Duży popyt na samoloty pasażerskie w Chinach

Duży popyt na samoloty pasażerskie w Chinach
8 mar, 11:05

fot. Stock Photo
Boeing Co dopiął dwie umowy z chińskimi liniami lotniczymi, a zamówienia z rozpędzonej gospodarki Państwa Środka na przestrzeni najbliższych pięciu lat mogą sięgnąć ponad 2 tys. maszyn. Główną przesłanką takiego scenariusza będzie rosnący dynamicznie popyt na przewozy lotnicze.
Chińczycy szacują, że w najbliższych pięciu latach zamówią 1,1 tys. samolotów transportowych oraz ok. 1 tys. maszyn ogólnego zastosowania. Tak przynajmniej wynika ze słów Wanga Changshuna, wiceszefa chińskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego, które padły podczas wtorkowej konferencji na temat azjatyckiego przemysłu lotniczego.
Ponieważ bogacący się Chińczycy chcą coraz częściej latać samolotami, chińskie linie lotnicze są nastawione na dynamiczną ekspansję swoich flot i rozbudowywanie zakresu usług w celu skutecznej rywalizacji z regionalnymi graczami, takimi jak Cathay Pacific.


 - Cały sektor utrzyma dużą dynamikę rozwoju – powiedział Wang dziennikarzom w Hong Kongu.
Air China Ltd., flagowy chiński przewoźnik, poinformował o planie zakupu pięciu Boeingów 747-8 wartych według cen katalogowych ok. 1,54 mld dolarów.
W ramach innej transakcji, HNA Group, spółka matka Hainan Airlines Co Ltd, popisała umowę z Boeingiem na zakup 38 samolotów, w tym sześciu modeli 777 oraz trzydziestu dwóch sztuk 787. Boeing jest drugim co do wielkości na świecie komercyjnym producentem samolotów, który ustępuje jedynie Airbusowi, należącemu do koncernu EADS.
Zdaniem Boeinga chińskie zakupy samolotów przyczynią się do wzrostu ogólnego popytu na usługi lotnicze w rejonie Azji i Pacyfiku, gdzie średni roczny wzrost ruchu lotniczego ma wynieść na przestrzeni najbliższych 20 lat ok. 6,8 proc., a więc powyżej średniej globalnej.
Popyt na samoloty w rejonie Azji i Pacyfiku prawdopodobnie będzie wkrótce odpowiadał za pokaźną część zapotrzebowania ze strony globalnych linii lotniczych. Według informacji opublikowanych przez Boeinga, tamtejszy rynek wchłonie ok. 30,9 tys. nowych samolotów pasażerskich do 2030 r. Ich całkowita wartość wyniesie astronomiczną kwotę 3,6 biliona dolarów.
Jednak według analityków perspektywy najbliższego roku pozostają niejasne, ponieważ cały sektor będzie się zmagał z niepewną globalną sytuacją gospodarczą, rosnącymi cenami ropy i malejącymi wydatkami na obronę.
- Ten rok będzie nieco słabszy niż zeszły. Powodem jest fakt, że większość krótkoterminowej produkcji, została już wyprzedana – powiedział na konferencji wiceprezes Boeinga Marlin Dailey.
- Tym samym spowolnienie dotknie również linii lotniczych, które obecnie podejmują decyzje o zakupie samolotów w latach 2014/2015 – dodał.
Źródło: Reuters

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz